Szukaj

Borówka i jej moc

Pawel, 27.10.2020
Borówka i jej moc

Zanim dojdziem, zanim staniem
Pod borowych szumów graniem,
Nim na roścież się otworzy
Świat borowy, nasz, a boży,
Posłuchajcie, jak w poranek
Na czernice, na ​(borówki i) ​jagody
Szedł do boru mały Janek,
Jakie w boru miał przygody.
„Na jagody” - Maria Konopnicka

Vaccinium corymbosum, brzmi jak coś wyjątkowo wykwintnego, lecz jest to nazwa najzwyklejszej borówki. Pochodna z Ameryki Północnej słodka przyjemność dodawana do wielu tart, ciast, deserów, lodów i innych smakołyków. Świetna do przerabiania w dżemy oraz najróżniejsze przetwory, które będą smakować nie tylko dzieciom, ale i dorosłym.
W 100 g borówek znajduje się około 84% wody, 15 g węglowodanów, 0,7 g białka, 0,4 g tłuszczów oraz około 57 kcal. Ich indeks glikemiczny wynosi 55.
Są bombą atomową witamin oraz soli mineralnych takich jak witamina C, B2 i B6, A, E i K, tiamina, ryboflawina oraz kwas foliowy. Posiadają dużo miedzi i manganu, potasu, fosforu, wapnia, magnezu, sodu, żelaza, selenu oraz cynku, a także antyoksydantów, głównie antocyjanów.
Właśnie te zawarte w borówce antocyjany polepszają pamięć i zdolność koncentracji oraz hamują procesy starzenia i opóźniają utratę aktywności umysłowej związanej z wiekiem. Regulują trawienie i mają działanie przeciwbakteryjne a poza tym obniżają także poziom cukru we krwi. Co nie oznacza, że będzie się mniej słodkim ;)
Są bliskimi kuzynkami ​czarnych jagód ​ jednak nie można ich ze sobą mylić.
Różnią się one nie tylko wyglądem, ponieważ borówki są większe od jagód, ale i właściwościami. Borówki wykazują silniejsze działanie przeciwnowotworowe oraz lepiej wspomagają wątrobę i wzrok.
Czy można więc powiedzieć, że borówki są lepsze od jagód? Cóż, zdaje się, że ani jeden owoc, ani drugi nie jest tak naprawdę lepszy od swego kuzyna, więc warto jeść jagody, jak i borówki. 


Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów